2012-03-15

Hidrolizuotas II tipo kolagenas tausoja sąnarius

Reumatinėmis ligomis serga daugiau kaip 100 mln. žmonių visoje Europoje. Maždaug pusė visų Europos gyventojų serga diagnozuota sąnarių liga ir kiekvienoje šeimoje yra bent po vieną žmogų, kenčiantį nuo šios ligos. Problemos dydį netiesiogiai apibūdina tai, kad vienu metu atsitiktinai išrinktoje žmonių grupėje sąnarių skausmus jaučia maždaug trečdalis suaugusiųjų.

Lietuvoje sąnarių ligos yra antra pagal dažnumą nuolatinio neįgalumo priežastis, o kitose išsivysčiusiose šalyse ji pirmauja. Senstant visuomenei ir ilgėjant žmonių gyvenimo trukmei reumatinių ligų našta ateityje tik didės, šioms ligoms gydyti prireiks vis daugiau lėšų. Kokie žmonės dažniau serga sąnarių ligomis?

Pakitimai sąnariuose vystosi greičiau ir yra labiau tikėtini: asmenims, kurie yra vyresni nei 50 metų, aktyviems sportininkams (nepriklausomai nuo amžiaus), asmenims, atliekantiems pasikartojančius judesius, tiems, kurie turi antsvorio, dirbantiems sėdimą darbą, tiems, kurių šeimoje yra sirgusiųjų sąnarių ligomis.

Kaip vystosi sąnarių ligos? Sąnarį sudaro sąnarinių paviršių kremzlės ir sąnario ertmė, kurią užpildo sąnarinis skystis, kuris fizinio krūvio metu slopina sąnariui tenkančią jėgą ir sutepa kremzles bei mažina trintį. Be to, sąnarinis skystis svarbus sąnario mitybai – fizinio krūvio metu maistingosios medžiagos su sąnario skysčiu patenka į kremzlę, o krūviui sumažėjus skystis vėl grįžta į sąnario ertmę ir taip pašalina iš kremzlės nusidėvėjimo produktus. Sąnario skystyje gausu hialurono rūgšties. Ji pritraukia vandenį, todėl terpė tampa drebučių konsistencijos. Prasidėjus sąnarių irimo procesui (artrozei), mažėja molekulių kiekis ir hialurono rūgšties koncentracija, todėl sutrinka ir apsauginė sąnario skysčio funkcija. Tai sukelia trintį tarp sąnario paviršiaus kremzlių, skatina jų nusidėvėjimą ir sukelia uždegimą bei skausmą. Sąnario kremzlė nuolat atsinaujina. Kremzlės audinį sudaro specifinės ląstelės, chondrocitai, ir II tipo kolageno skaidulų tinklas, kurio tarpus užpildo hialurono rūgštis, gliukozaminas, chondroitino sulfatas ir kiti proteoglikanai. II tipo kolagenas užtikrina kremzlės tvirtumą. Jis sudaro apie 70 proc. sauso kremzlių svorio. Ilgainiui kremzlės pradeda irti, nes chondrocitai nepajėgia gaminti visaverčio kremzlinio audinio, o smulkėjančios proteoglikanų molekulės mažiau sutraukia vandens. Kremzlės sausėja, mažėja jų elastingumas, todėl sąnarių paviršiai nusidėvi ir atsiranda sąnarių pakitimų: maudimas, stingimas, girgždėjimas, tinimas ir pan.

Siekiant atitolinti ir sulėtinti šiuos procesus, jau nuo ankstyvųjų viduramžių kolagenas buvo vartojamas žmonių mitybai papildyti. Intensyvūs moksliniai kolageno tyrimai buvo pradėti prieš 40 metų. Kolageno reikšmė Kolageno skaidulos suformuoja atraminę kremzlės dalį, o proteoglikanai (gliukozamino, chondroitino junginiai su baltymais) palaiko jos elastingumą. Šių medžiagų gamyba ypač sulėtėja prasidėjus degeneraciniams sąnarių kremzlės procesams dėl didelio fizinio krūvio, traumų, ydingos mitybos. Todėl sąnario kremzlė plonėja, įtrūksta, kaulo sąnariniai paviršiai nebeturi apsaugos ir ima trintis tarpusavyje, atsiranda skausmai, varžomi judesiai.

Naudingi patarimai kaip išsaugoti sąnarių sveikatą:

  • Tinkamas fizinis krūvis. Mankštinkitės reguliariai po 20-30 minučių kasdien. Neviršykite savo galimybių, nes per didelis fizinis krūvis gali ir pakenkti. Jį patartina didinti pamažu. Tinkamą jums pratimų kompleksą parinks kineziterapeutas. Jei mėgstate vaikštinėti, rinkitės ne kietą dangą, o minkštą pievą ar smėlį.
  • Teisinga mityba. Su maistu reikia gauti pakankamą kiekį vitaminų, mineralų bei kitų sąnariams reikalingų medžiagų, tokių kaip II tipo kolagenas, chondroitinas, hialurono rūgštis. Mitybą reikia papildytipapildomai galim gauti naudojant specialius maisto papildus.
  • Reguliuokite viršsvorį. Reikia mitybos ir fizinio krūvio įpročius suderinti taip, kad neturėtumėte viršsvorio, nes tai papildomas krūvis sąnariams. Jūsų kūno masės indeksas neturėtų būti didesnis nei 18-24,9kg/m2. Šis indeksas apskaiciuojamas pagal formule: KMI = Kūno masė (kg)/ūgis (m2).
  • Tinkama avalynė kas dieną ir sportuojant. Venkite aukštakulnių batelių, netinkamo dydžio avalynės.Sveikiausia natūralios odos avalynė, kurioje kojos nešala ir mažiau prakaituoja.
  • Sąnariams naudingos šilumos ar šalčio procedūros, manualinė terapija, masažas, vandens procedūros, kitos fizioterapinės priemonės.

« Atgal

NAUJIENLAIŠKIS