Naujienos

2019-08-19
Ketvirtadienį Lietuvos liaudies buities muziejaus Žolinės šventėje pasiektas naujas...
2019-07-31
 Lėtinis uždegimas. Atsiradimo priežastys ir būdai, padedantys jo išvengti.

Visos naujienos | Archyvas

2019-07-31

Tylusis pavojus, apie kurį turite žinoti: lėtinis uždegimas ir kaip su juo kovoti

Kiekvienas iš mūsų esame susidūrę su ūmiu uždegimu – ir kartais net neįvertiname to, kaip uždegimo: kelio sąnario trauma, netyčia įsipjautas pirštas, vabzdžio įkandimas — šias traumas ar atsitikimus lydintis paraudimas, skausmas, patinimas, lengvas šilumos pojūtis ir yra pirmieji uždegimo simptomai. Uždegimas yra organizmo apsauginė reakcija, padedanti kovoti su ligos sukėlėjais, pašalinti negyvas ląsteles ir atstatyti pažeistus audinius.
Tačiau ne visi uždegimai yra naudingi mūsų organizmui, vienas iš jų iš tiesų yra daugumos sveikatos problemų priežastis?
Pastaruoju metu sveikatos specialistai vis garsiau kalba apie tai, kad stresas, netinkama mityba, per mažas judėjimas, rūkymas, nutukimas ir netgi užteršta aplinka smarkiai prisideda prie lėtinio uždegimo atsiradimo, kuris mūsų organizmą gali kamuoti ne vienerius metus, sukeldamas rimtas ligas, stipriai blogindamas ne tik savijautą, bet ir bendrą gyvenimo kokybę.
Įvairios alergijos, artritas, širdies ligos, diabetas, aukštas kraujo spaudimas, astma, uždegiminės žarnyno ligos, plaukų slinkimas, nuolatinis nuovargis. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad tarp šių ligų bei sutrikimų nėra nieko bendro. Jas jungia tai, jog norint įveikti šias problemas reikia pakeisti savo gyvenimo būdą. Tačiau taip pat už visų šių ligų iš tiesų slepiasi bendra priežastis — lėtinis uždegimas.
Be jau minėtų, prie lėtinio uždegimo požymių taip pat priskiriamas potraukis persivalgyti, aknė, pilvo pūtimas, įvairūs tinimai, opos, sąnarių skausmas, raumenų įsitempimas, odos paraudimai bei jautrumas.
Lėtinis uždegimas — klastingas dalykas, būtent todėl, kad kol nepasireiškia stiprūs skausmai, jis lieka nepastebimas.
Sergant lėtiniu uždegimu, organizmas pats nebepajėgia sustabdyti nuolatos daugėjančių uždegimo procesų, kurie pažeidžia audinius ir per ilgą laiką išsekina mūsų imunitetą. Galiausiai organizmas tampa labai lengvai pažeidžiamas ir nebegali apsiginti nuo įvairių infekcijų. Sveikatos specialistai pastebi, kad lėtiniai uždegimai smarkiai prisideda prie daugumos sunkių ligų, tokių kaip Alzheimerio liga, aterosklerozė, diabetas, vėžys ir kitų.
Dažniausiais lėtinio uždegimo sukėlėjais, be jau paminėtų, taip įvardijami sužeidimai, infekcijos bei tam tikri maisto produktai. Uždegimą gali sukelti ir žarnyno bakterijos, alkoholis, kontraceptikai, tulžies sekrecijos sutrikimai ar senos traumos.
Jei turite lėtinį uždegimą, svarbiausias dalykas, nuo kurio reikėtų pradėti kovą su juo, yra pilnavertė mityba. Pirmiausia rekomenduojama atsisakyti produktų, kurie sukelia alergijas ir skatina uždegimus: cukraus, miltinių gaminių, saldumynų, rafinuotų angliavandenių, neraugintų ir pasterizuotų pieno produktų, rafinuotų aliejų, mažinti suvartojamos mėsos kiekį, kai kuriais atvejais —  atsisakyti net ir patiekalų iš kviečių, rugių, miežių. Kitaip tariant, visi greitieji angliavandeniai ir „blogieji“ riebalai yra dažniausios lėtinio uždegimo sukėlimo priežastys.
Tad ką reikėtų valgyti, norint išvengti lėtinio uždegimo arba jį numalšinti? Sveikatos specialistai teigia, kad lėtinį uždegimą efektyviai slopina kuo įvairesnis ir kuo mažiau apdorotas augalinis maistas, papildantis racioną omega-3riebalų rūgštimis, antioksidantais, flavonoidais, beta karotenu, vitaminais A, B6, C, D, E, K2, magniu ir skaidulomis. Į savo mitybą reikėtų įtraukti tokių priešuždegiminių maisto produktų kaip daržovės, riešutai, vaisiai, pilno grūdo produktai, žuvis ir sveikieji riebalai. Kodėl?
Vaisiuose ir daržovėse gausu antioksidantų ir flavonoidų, efektyviai kovojančių su lėtiniu uždegimu. Dėl to sveikatos specialistai rekomenduoja juos rinktis kuo įvairesnius, į maisto racioną būtinai įtraukiant salierus, burokėlius, ir kuo daugiau žaliųjų lapinių daržovių.
Tyrimai atskleidė, kad būtent žaliosios daržovės, tokios kaip špinatai, lapiniai kopūstai ir brokoliai, turi daug vitamino K, kuris ne tik mažina uždegiminius procesus, bet ir apsaugo smegenis nuo oksidacinio streso, kurį sukelia laisvieji radikalai.
Nereikėtų pamiršti ir vyšnių, aviečių, gervuogių — šiose uogose esanti speciali pigmento rūšis taip pat labai veiksmingai kovoja su organizme esančiais uždegimais, o mėlynėse esantis augalinis flavonoidas, dar žinomas kaip kvercetinas, yra itin stiprus ginklas kovoje su lėtiniu uždegimu ir netgi vėžiu.
Nepamirškite į savo maisto racioną įtraukti avižinių dribsnių ir rudųjų ryžių, pupelių, alyvuogių aliejaus, avokadų, riešutų, linų sėmenų bei chia sėklų.
Taip pat bent kelis kartus per savaitę valgykite žuvį — lašišą, tuną ar sardines, nes būtent jose yra daugiausia omega-3riebalų rūgščių, kurios žinomos dėl itin stipraus priešuždegiminio poveikio. Tyrimai atskleidė, kad omega-3 ne tik kovoja su lėtiniu uždegimu, bet ir padeda sumažinti riziką susirgti įvairiomis lėtinėmis ligomis, tokiomis kaip vėžys, artritas, širdies ligos.
Dar vienas svarbus maisto produktas, kuriuo reikėtų papildyti savo racioną, norint sustabdyti ir įveikti lėtinį uždegimą, yra prieskoninės žolelės ir prieskoniai. Tačiau ne bet kokie: kajeno pipirai, cinamonas, imbieras, aitriosios paprikos ir česnakas pasižymi uždegimus stabdančiomis savybėmis, o iš ciberžolės išgautas ekstraktas – kurkuminas – yra tikras išsigelbėjimas, kovojant su lėtiniu uždegimu. Jis ne tik padeda slopinti pagrindinį uždegiminį baltymą, kuris ir yra pagrindinė lėtinių ligų sukėlimo priežastis. Kurkuminas slopina uždegimą veikdamas per uždegiminius fermentus bei baltymus, todėl vartojant šį augalinį ekstraktą ilgą laiką, galima išvengti rimtų susirgimų. Kiekvienus pusryčius rekomenduojama pradėti stikline vandens su kurkumino ekstraktu. Paruoštą, skystos formos bei reikiamos koncentracijos kurkuminą galite rasti vaistinėse.
Norime pabrėžti, kad svarbiausia pradėti nuo mažų žingsnelių – pradėkite keisti savo valgiaraštį po truputį, ypač jeigu jaučiate, kad jūsų kūnui gali būti sunku greitai prisitaikyti prie naujų maisto produktų. Palaipsniui pasiekiami rezultatai dažniausiai būna efektyviausi, o priešuždegiminiai maisto produktai, kuriuos išvardijome, ne tik padės įveikti lėtinį uždegimą, bet ir be drastiškų pokyčių sugrąžins gerą fizinę ir emocinę savijautą bei pagerins bendrą gyvenimo kokybę.

« Atgal

NAUJIENLAIŠKIS